Part I | Part II | Part III | Part IV | Part V | Part VI | Part VII | Part VIII | Part IX | Part X | Part XI | Part XII |
Walter Zapp |
Minox logo |
Minox Riga |
Minox Riga |
1938 - Minox Riga spionkamera I 1938 konstruerer fotografen Walter Zapp det legendariske Minox Riga spionkamera. Dets negativformat er kun 8x11 mm, og det er stadig det mindste negativformat, som er tilgængeligt for almindelige forbrugere. |
Leica med motor |
1938 - Leica kamera med motor I 1938 introducerede Ernst Leitz Wetzlar en motorversion af deres Leica IIIa 35mm målsøgerkamera, motoren var fjederdrevet, den skulle trækkes op med en vrider der var placeret i bunden af motordelen, moteren gjorde det muligt at skyde en serie på 12 billeder, med 2 billeder i sekundet, og pressefotograferne kunne naturligvis straks se dette kameras potentiale. |
Kodatron elektronblitzanlæg |
Bærbart Kodatron elektronblitzanlæg |
Blitzfoto af dråbe i mælk |
1939 / 1940 - Edgerton og Kodatron elektroblitzanlæg Det er egenlig Fox Talbot, der i 18-hundredetallet laver de første eksperimenter med at bruge elektriske gnister som lyskilde ved fotografering, og brødrene Laurent og Auguste Seguin lavede allerede i 1925 eksperimenter med en elektonblitz, der havde et gasfyldt rør, som de kaldte en "Stroborama". Men det er Harold E. Edgerton, som i slutningen af 30'erne udvikler den første praktisk anvendelige elektronblitz, som han præsenterede på verdensudstillingen i New York i 1939. Det var Kodak, som på licens fremstillede den første serieproducerede elektronblitz. Den kom markedet i 1940 og hed Kodatron, men krigen stoppede produktionen, og al Kodak's kapacitet blev sat ind på produktion af film og udstyr til militæret. |
Ilford logo |
Ilford annonce |
1940 / 1946 - Ilford Ilford var den eneste europæiske producent af fotomaterialer, der kom styrket ud af anden verdenskrig, Ilford var nemlig den eneste virksomhed, som kunne levere de film, som det engelske militær og flyvevåben havde brug for, og Ilford's fabrik blev ikke ramt af bomber, så efter krigen stod Ilford stærkt på det europæiske marked med nye forbedrede produkter og en optimeret produktion. I 1940, lige inden krigen, opfinder Ilford princippet med multigraditionsfotopapir, men krigen sætter en stopper for produktudvikling og markedsføring. |
Carl Hans Koch |
Sinar Norma |
Sinar Norma |
1947 - Carl Hans Koch opfinder Sinar Norma storformatkameraet Carl Hans Koch er opfinderen af det moderne tekniske storformatkamera. Han er egentlig uddannet fotograf og overtog sin fars fotoatelier, men var meget utilfreds med de storformatkameraer, der dengang fandtes på markedet, de var meget besværlige og langsommelige at arbejde med. Carl Hans Koch gik derfor igang med at udvikle et moderne teknisk storformatkamera, og i 1947 kunne han tage patent på en helt ny type teknisk kamera, et Sinar Norma. Sinar Norma kameraet blev en kæmpe success, det er næsten en defacto standard i alverdens fotoatelier, og mange af de nu over 50 år gamle Sinar Norma kameraer er stadig i brug og er fulgt med den teknologiske udvikling, Sinar kameraer kan apteres med forskellige typer digitale bagstykker. |
Edwin H. Land |
Edwin H. Land |
Polaroid 95 Land Kamera |
Polaroid Land Kamera |
1947 / 1948 - Edwin H. Land opfinder Polaroid instant film Den 21. februar 1947 kunne Edwin H. Land præsentere opfindelsen af instant filmen på The Optical Society of America's møde i New York. Allerede året efter kunne Edwin H. Land's firma "Polaroid" introducere model 95 Land Kamera, og "Type 40" instant filmen, som var en S/H rullefilm. Polaroid har gennem årene udviklet mange nye typer instant film og kameraer, og det er lykkedes for Polaroid at holde sig førende og næsten enerådende på markedet for instant film og kameraer, helt frem til i dag. Polaroid's instant film er dog den filmtype, som er hårdest ramt af den teknologiske udvikling, tidligere brugte de professionelle fotografer store mængder polaroid film til testoptagelser, men det digitale fotografi har overflødiggjort denne type prøvebilleder, og i dag er der faktisk mange typer Polaroid film, som er udgået og meget vanskelige at skaffe. |
Gl. Nippon logo |
Gl. Nikon logo |
Nikon I |
1948 - Nippon (Nikon) Efter anden verdenskrig var det sejrherrernes strategi at genrejse Tyskland og Japan meget hurtigt, så der ikke opstod kommunistiske sympatier pga. nød og elendighed, og amerikanerne får sat japanerne igang med at producere billige kopier af forbrugsgoder, som er eftertragtede i Europa og USA. Nippon, der var en gammel japansk virksomhed, som også før krigen havde fremstillet optiske instrumenter, går i gang med at producere et målsøgerkamera, der får navnet Nikon, og som helt klart er en kopi af Zeiss Ikon´s Contax målsøgerkamera. Nippon betyder Japan. |
Victor Hasselblad |
Hasselblad 1600F |
Hasselblad 1600F |
1948 - Victor Hasselblad udvikler Hasselblad
1600F kameraet Hasselblad bliver med et slag de professionelle fotografers foretrukne kamera, de robuste kameraer kan holde til det hårde slid, og de gode Zeiss objektiver kombineret med 6x6 cm-formatet, sætter nye normer for billedernes kvalitet. Hasselblad kameraet er stadig det førende mellemformat SLR-kamera til professionelt brug, det er fulgt med den teknologiske udvikling, og det kan apteres med forskellige typer digitale bagstykker. |
1948 - Holografi I 1948 forskede Denis Gabor i at forbedre elektron mikroskopis opløsning, og i den forbindelse formulerer han teorien om generelle bølgefronts genkonstruktion (holografiet), men da der ikke fandtes egnede lyskilder på dette tidspunkt, måtte det forblive en teoretisk opdagelse, som først blev praktisk muligt at fremstille hologrammer efter i 1960, efter at laserteknikken var udviklet. |
Det første Kodak Colorama billede |
1950 - Kodak Colorama er verdens største billede I 1950 blev det første Kodak Colorama-billede opsat på den store endevæg i New York Grand Central station. Et Kodak Colorama billede er et gigantisk farvelysbillede, der er lavet i et stykke og monteret på en lyskasse, som måler 18x60 fod (5,4x18 meter = 97,2 kvadratmeter), og i mere end et halvt århundrede har de skiftende Colorama-billeder været vedens største billeder. Hver måned bliver Kodak Colorama-billedet på New York Grand Central station udskiftet med et nyt motiv, og flere hundrede af verdens dygtigste fotografer har gennem årene fået mulighed for at prøve kræfter med dette kæmpe store format. Men her i det 21 århundrede har de digitale printeknikker overhalet de analoge teknikker, der laves jet-ink prints som er meget større end Colorama-billederne, de er dog lavet over flere baner, som efterfølgende føjes sammen til et stort billede. |
Metz elektronblitz |
Exakta elektronblitz |
Exakta elektronblitz |
1953 - 55 - Metz mecablitz og Exaktas elektronic flash unit I midten af 50'erne satte Metz mecablitz og Exaktas elektronic flash unit nye standarder inden for blitzfotografering, nu var blitz apparater blevet så små og brugervenlige, at de også henvender sig til hobby- og amatørfotografer, og disse to modeller er gode eksempler på udviklingen indenfor elektronblitz. Bemærk de eksterne power packs med blybatterier, efter nutidens standard, så var det jo nogle tunge og klodsede ting, som datidens fotografer skulle slæbe rundt på, hvis de ville fotografere med de nymodens elektronblitz. |
1954 - Kodak Tri-X Pan Der blev slået nye rekorder, da Kodak i 1954 introducerer den nye 400 ASA Tri-X Pan film, det er en sort/hvid film beregnet til dårlige lysforhold, pressefotograferne er vildt begejstrede, og det viser sig, at filmen kan presses ud over den nominelle hastighed, ja helt op til 3200 ASA, hvis der efterfølgende forlænges i fremkaldelsen. |
Agfa automatic 1956 |
Agfa automatic 1956 |
1956 - Agfa automatic Agfa automatic er verdens første bud på et 6x6 cm kamera med indbygget selen-lysmåler, som selv indstiller lukketiden, blænden skulle man vælge på forhånd, og fokus foregik manuelt ved hjælp af målsøgeren med splitbillede, som var koblet med objektivet. |